En jul för mig är en "vit jul" med farmors svampomelett och hennes special gjorda älgköttbullar till mig. Det ska vara kallt och gärna ska en skidtur hinnas med på morgonen. Det ska vara några kyrkbesök, kanske en midnattsmässa eller en julotta. Det ska vara levande ljus i varje vrå och filtar i soffan. Det ska vara julgodis upp över öronen och pappa och jag ska stressa runt över stan i jakten på julklappar ett par dagar innan julafton för att sedan avsluta dagen på ett café. 

Denna jul blir speciell, jag trodde inte när jag åkte att det skulle bli så pass motigt som det är. Att se lila plastgranar med jordgubbar i när man passerar en affär känns fel. Att köpcentrena är pyntade i julskrud och när man sedan går ut mot bilen inser man att det är drygt 25° varmt leder till ett lätt error i huvudet. Jag frågade min värdfamilj va de brukar göra på juldagen, då de firar jul här ju. De sa, ja vi tar det väl lugnt, hänger lite på stranden, käkar BBQ och ja dricker lite alkohol och hade man kunnat byta ut släkten mot vänner hade det ju nästan varit kul. ;)

Det blir en anorlunda jul i år, jag har nästan intalat mig själv om att det inte blir någon jul i år. Men en chokladkalender ska jag allt ha. Köpte några ljus, men de har smält... Även fast jag inte kommer att få farmors omelett så kommer dagen att bli bra, om inte så har jag i alla fall blivit en erfarenhet rikare.

Kommentera

Publiceras ej